سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بلوک سبک تک سامان هور

در این مقاله قصد داریم درباره راه اندازی کارگاه بلوک زنی و تجهیزات موردنیاز در گارگاه های بلوک زنی صحبت کنیم. با گروه تک سامان هور همراه باشید.

بلوک زنی

به عملیات خاصی که بر روی برخی مصالح ساختمانی مانند شن و ماسه انجام می گیرد که در نهایت به تولید انواع بلوک منجر می شود بلوک زنی گفته می شود. امروزه انواع بلوک ها مانند بلوک پوکه ای، بلوک تک سامان، بلوک سبک، بلوک های سیمانی و بتنی، بلوک لیکا و … در ایران تولید می شوند که هر کدام از آنها به با استفاده از مصالح متفاوتی تولید شده و در صنعت ساخت و ساز به جای آجر و سفال مورد استفاده قرار می گیرند.

کارگاه بلوک زنی

یکی از مشاغلی که با در اختیار داشتن سرمایه کم و به صورت شخصی می توان راه اندازی کرد، ایجاد یک کارگاه تولید بلوک برای تولید انواع بلوک سیمانی است که برای این منظور دستگاه بلوک زنی و میکسر بتن دو ابزار ضروری برای انجام این کار هستند. راه اندازی کارگاه بلوک زنی برای پیمانکاران، فروشندگان مصالح ساختمانی و همچنین برای افرادی که می خواهند منبع درآمدی با سرمایه کم داشته باشند بسیار مناسب می باشد.

تجهیزات کارگاه بلوک زنی

با در اختیار داشتن یک فضای 400 متری می توان یک گارگاه بلوک زنی راه انداخت و کار خود را شروع کرد. در این حالت تجهیزات زیر برای این منظور می تواند کافی باشد.

در این شرایط و با در اختیار داشتن فضا و وسایل گفته شده و همچنین 2 نفر نیروی انسانی می توان کار تولید را شروع کرد که ظرفیت تولید می تواند حدود 1200 عدد بلوک دیواری به طور روزانه باشد.

اگر قصد تولید تعداد زیاد و متنوعی بلوک را داشته باشید، در این صورت به تعداد نیروی انسانی و دستگاه های بیشتری نیاز دارید.

دستگاه های اتوماتیک یا دستی؟

اگر بخواهیم با دستگاه های بلوک زنی دستی کار کنیم همین برق مصرفی تک فاز و همین تعداد نیروی انسانی برای انجام کار کافی است. اما اگر قصد داشته باشید با دستگاه های هیدرولیک و اتوماتیک و یا حتی با دستگاه های بلوک رومیزی کار کنید به تعداد کارگر بیشتر و همچنین برق سه فاز نیاز خواهید داشت.

به منظور کار با دستگاه های هیدرولیک به لوازم و نفرات زیر نیاز خواهید داشت:

  • 3 عدد فرغون
  • میکسر افقی
  • برق 3 فاز
  • حداکثر 3 نفر کارگر

علاوه بر تجهیزات بالا برای استفاده از دستگاه های هیدرولیک باید باند کار حتما بتنی و مقاوم باشد. اما اگر بخواهید با دستگاه های بلوک دستی کار کنید، باند کار می تواند خاکی نیز باشد و مشکلی پیش نمی آید.

مزایای راه اندازی کارگاه بلوک زنی

  • اشتغال زایی با حداقل سرمایه و بازدهی بالا
  • داشتن بازار هدف گسترده برای بلوک و تیرچه در تمامی مناطق ایران
  • به کارگاه بلوک زنی دارای سقف و سوله نیاز نخواهد بود.
  • نداشتن ضایعاتی که از حمل و نقل بلوک ایجاد می شود.

نحوه کار دستگاه بلوک زن

طرز کار این دستگاه به این طریق است ابتدا مصالح ساختمانی شامل سیمان، ماسه و پوکه را مخلوط شده  و سپس آنها را درون سینی دستگاه می ریزد. بعد از آن مواد مخلوط شده را با استفاده از شنکش درون قالب می ریزیم تا فضاهای خالی پر شود.

در مرحله بعد ویبره دستگاه روشن شده که باعث به وجود آمدن دوباره فضاهای خالی در بین مواد می شود که باید دوباره آنها را پر کنیم. اقدام بعدی که باید انجام دهیم این است که سمبه دستگاه را پایین بیاوریم تا مواد متراکم شوند. در آخرین مرحله نیز باید قالب را بالا بیاوریم. نکته ای که در اینجا باید به آن توجه کنیم این است که سمبه حتما باید پایین بماند و به هیچ وجه ویبره نباید خاموش شود.